Psychologie nakupování – jak odhalit nástrahy


Všichni máme své oblíbené obchody. Obvykle ty, které jsou uspořádané přesně podle našeho gusta, vyhoví vždy všem našim požadavkům a zdá se, jakoby nám vlastně skvěle rozuměli – a vše zcela náhodou, zdá se.
Ve skutečnosti tím, že otevřeme dveře obchodního centra, kráčíme do výborně kamuflované pasti. Obchodníci v poslední době stále více využívají ve své branži psychologů. Jejich záměrem je především prodat – a to s co největším výdělkem. Jde tedy o cíl, který se jen minimálně slučuje s touhou zákazníka. K tomu, aby jej přesvědčili, že přestože předmět vůbec nechtěl, musí skončit v jeho košíku, slouží právě psychologie nákupu.
oddělení ovoce.jpg
Každý krok, každý kout v obchodě je doopravdy velmi důkladně promyšlený. Některé nástrahy můžeme rychle odhalit. Například – proč se WC nachází ve většině center v úplně posledním patře? Proč jsou eskalátory v jednom patře umístěné u vchodu a ve druhém uprostřed centra?
Říkáte si, že nakupujete přes internet a tudíž jste ochráněni? Nikoli. Zde fungují tyto zákonitosti ještě mnohokrát více. Nevěříte?
Vzpomeňte si, když jste například naposled rezervovali ubytování, vstupenku nebo prováděli podobný nákup. Také vás znervózňoval údaj o tom, že u dané položky zbývá pouze několik kusů, nebo že zbývá poslední volný pokoj na hotelu?
košík a těstoviny.jpg
Pokud vás toto neovlivňovalo, jste pravděpodobně silná osobnost – nebo na vás platí jiný psychologický způsob. Průzkumy ovšem tuto jinak velmi průhlednou reklamu považují za zvláště účinnou.
Věnujte těmto nástrahám pozornost. I pro člověka, který nakupování neholduje, by měli být tyto obchodnické zásady realitou a měl by si jich všímat. Chcete-li opravdu ušetřit, nákup si dobře promyslete. Nemusíte stát u regálu půl hodiny a studovat složení a dlouze porovnávat. U nákupu potravin například mnohdy stačí porovnat cenu uváděnou za kilo produktu, nebo zhlédnout zemi původu. Zkrátka a dobře – věnovat nákupům více pozornosti.

Psychologie nakupování – jak odhalit nástrahy
Ohodnoťte příspěvek